Tech och IT är en konkurrensutsatt bransch och potentiella medarbetare har ett stort utbud av
möjligheter. Därför är det viktigt att förmedla alla fördelar och möjligheter ni som arbetsgivare kan erbjuda, så att ni attraherar rätt personer som vill stanna hos er långsiktigt.
Vi har massor att berätta om när det kommer till framgångsrik rekrytering och delar här med oss av tre grundpelare som ni kan ha i åtanke innan ni sätter i gång.
1. Se till att processen för rekrytering speglar ert Employer brand
När ni bygger ert varumärke handlar det inte bara om att attrahera kunder, det ska även vara
attraktivt för framtida medarbetare. Se därför till att redan innan rekryteringsprocessen fastställa vilka ni är som företag och varumärke. Vilka värderingar och visioner har ni? Vad kännetecknar er företagskultur?
Tänk er att varje kandidat kommer fundera på "Kommer min vardag bli roligare och bättre här?"
Så innan ni drar i gång, fundera på:
Vad är företagets mål, vision och syfte
Vilken kultur kännetecknar er, era värderingar och vad ni tror på?
Hur fungerar samarbetet i teamen, vilken frihet respektive ansvar får medarbetaren?
Har ni kul tillsammans? Kanske erbjuds sociala aktiviteter, så som teambuilding, afterwork, konferenser, jul-/sommarfester med mera.
Målet med en rekrytering är att hitta en matchning där det stämmer för båda parter. Genom att vara tydlig med vilka ni är så hjälper ni kandidaten att se ifall hen kommer trivas hos er och framför allt känna tillhörighet med den kultur som finns att ta del av.
2. Hire for attitude – train for skill
Teknisk kompetens är superviktigt, men vi får inte glömma att den rätta kandidaten har mer än ett perfekt CV – hen har rätt inställning också.
Som vi belyser i vårt inlägg om Effekten av felrekryteringar, så är det just interpersonella egenskaper som gör att en anställd trivs eller inte. Av de felrekryteringar som görs står hela 89% för attitydproblem och endast 11% för brist på teknisk kompetens.
Lägg därför tid på att förstå kandidatens karriärsmål, vilka motivationsfaktorer som finns och vilken typ av företagskultur hen trivs bäst i och fundera på om det är något ni kan erbjuda. Finns rätt attityd brukar resten följa.
3. Avsätt tillräckligt med tid för rekrytering
Planera i god tid, gör en tydlig kravprofil och se till att ni har avsatt tillräckligt med tid för att göra
grundliga intervjuer och tester som följer. Det tar längre tid än vad man kan tro att rekrytera, och
med ett pressat tidsschema riskerar man att anställa fel person för att fylla ut en akut lucka, men som inte blir kvar långsiktigt på grund av bristfällig rekryteringsprocess.
Resultatet blir i stället att man får börja om igen och i slutändan lägga ännu mer av den dyrbara tiden på en ny rekryteringsprocess – ett misstag som kunde ha undvikits till en början.
En av de absolut viktigaste faktorerna under rekryteringsprocessen – och som tyvärr läggs för lite tid på är löpande dialog, kommunikation och snabb återkoppling.
Oavsett om kandidaten blir en framtida anställd eller inte, så vill ni bibehålla bilden av erat varumärke som en toppklassig arbetsgivare. Fördelar med kontinuerlig kontakt med kandidat och rekryterare är många, inte nog med att det effektiviserar rekryteringsprocessen och gör så att alla är uppdaterade om läget; det skapar även ett större personligt engagemang hos kandidaten som känner sig värdefull och uppskattad.
Allt som allt är det mycket att hålla koll på och laborera, men framför allt tidskrävande att genomföra en lyckad rekryteringsprocess. Glöm inte att vi finns här om ni behöver hjälp, ta kontakt med någon av våra rekryterare så ser vi över på vilket sätt vi kan stötta er.